COLUMN november 2014

Nooit meer

Column Frank Jacobs

Hebt u ook de indruk dat het wijnlandschap in Nederland verschraalt? Dit met dank aan het aanbod van – vooral – een nog maar gering aantal verschillende supermarktorganisaties en de nog slechts enkele resterende – soms aan een grootgrutter gelieerde – slijterijketens waar het leeuwendeel van de wijn in Nederland wordt verkocht.

Juist in die winkels worden vrijwel louter marketingwijnen ofwel massawijnen verkocht. Dit in contrast met het aanbod van een gepassioneerde en gespecialiseerde wijnhandelaar, die zijn best zal doen originele, ambachtelijk gemaakte wijnen te vinden waarin de terroirinvloed proefbaar is. Het levert de tegenstelling tussen marketingwijnen of massawijnen versus terroirwijnen of ambachtelijke wijnen op. Terroirexpressie is het resultaat van alle interacties tussen een aantal verschillende factoren, zoals druivenras, klimaat en bodem. Terroirwijnen zijn altijd afkomstig uit hetzelfde, duidelijk afgebakende gebied. De wijnen worden dan ook bepaald door hun herkomstgebied en oogstjaar, ze zijn karakteristiek, elk jaar weer iets anders, ambachtelijk en relatief kleinschalig.

De basis van massa-, of marketingwijnen kan daarentegen elk jaar verschillen wat betreft herkomst of zelfs gebruikte druivenrassen. Bij dit type wijn is het ‘merk’ belangrijk, of staat zelfs voorop. Deze wijnen zijn onafhankelijk van het terroir en kunnen overal ter wereld worden gemaakt, zowel in de zogenaamde ‘oude’ als ‘nieuwe’ wijnwereld. Ze zijn daarnaast zoveel mogelijk constant van smaak en kunnen geproduceerd worden in overeenstemming met de vraag uit de markt, zelfs in grote volumes. Het zijn natuurlijk twee uitermate verschillende concepten, met afwijkende uitgangspunten, waarbij gezegd dient te worden dat een terroirwijn niet per definitie beter hoeft te zijn dan een merkwijn. Penfold’s Grange bijvoorbeeld is een voorbeeld van een fraaie merkwijn. Maar vaak levert een terroirwijn toch meer spanning en originaliteit in het glas op dan een merkwijn. Recent had ik een afspraak met een oud-student die een jaar of twaalf geleden mijn lessen vinologie volgde op de Hogere Hotelschool Den Haag. Tegenwoordig woont hij met vriendin en kinderen in de Amsterdamse nieuwbouwwijk IJburg. Hij vertelde me dat er naast enkele supermarkten in de wijk slechts een filiaal van Gall & Gall is. Het gevolg? Op werkelijk elk feestje wordt exact dezelfde wijn geschonken. Ik herken dat wel. Bij etentjes of feestjes van vrienden en collega’s uit de wijnwereld staat er meestal wel een aantal originele, authentieke en spannende flessen – geblindeerd – klaar om geproefd, gedronken en genoten te worden. Maar bij het verjaardagsfeestje van sommige familieleden en vrienden buiten het wijncircuit – ja, het zal u verbazen, maar die heb ik! – is het wijnaanbod inderdaad meestal afkomstig van steeds weer dezelfde supermarkt of slijterijketen en uitermate braaf en saai.

Op die momenten brul ik bij thuiskomst dat ene nummer van het debuutalbum van de Frank Boeijen Groep vaak luidkeels mee:

Oh, ik wil nooit meer
Naar een Verjaardagsfeest
Omdat ze vervelend zijn,
Vervelend zijn
Ik ben er minstens naar
Duizend geweest
Ik wil nooit meer
Ik ga nooit meer
Naar een verjaardagsfeest…



Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl

  • Lid van de F.I.J.E.V. (Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains des Vins et Spiritueux) www.fijev.com