COLUMN mei 2014

Handicap

Column Frank Jacobs

Is het u opgevallen dat het landschap op het wijnschap van sommige slijterijketens en supermarkten de laatste tijd ingrijpend is veranderd? Sterker nog, dat landschap is compleet weggevaagd. Het lijkt wel of er een bom is ontploft. In plaats van een indeling op land en gebied hanteert men een indeling op smaaktype. Grapedistrict begon er ooit mee, Aholddochter Gall & Gall kopieerde het en inmiddels gebruikt moederbedrijf Albert Heijn dit concept – evenals concurrent Jumbo – ook.

Vreselijk irritant vind ik het. Op het moment dat je bijvoorbeeld hebt besloten dat bij een bepaald gerecht een Italiaanse rode wijn waarschijnlijk het best zal passen, is het als klant onmogelijk het aanbod aan wijnen uit dat land in een oogopslag te bekijken en moet je alle schappen langs omdat een of andere vineuze wijsneus heeft besloten die wijnen onder kopjes als ‘fruitig’, ‘soepel’ of ‘stevig’

door de winkel te verspreiden. Alsof een soepele of stevige wijn niet tevens fruitig kan zijn .

Het complete aanbod Bordeaux met een blik scannen? Onmogelijk. Even snel kijken wat er aan Duits wit voorradig is? Vergeet het. Het gamma rode Rhône overzichtelijk vergelijken? Impossible! En als die indeling nou correct zou zijn en alle wijnen onder de juiste noemer zouden staan, maar vaak schort het daar ook nogal aan. In dit systeem vinden we een witte Bourgogne nu naast de Chardonnays uit Australië, Chili en Zuid-Afrika. Alsof het smaakprofiel van die wijnen identiek is en ze onderling uitwisselbaar zijn. Het zijn echter vaak totaal onderscheidende wijnen die toevallig van hetzelfde druivenras zijn gemaakt.

Het lijkt dat men de oren laat hangen naar consumenten die, met dank aan de teloorgang van het niveau van het lager en middelbaar onderwijs in dit land, geen enkel geografisch benul meer hebben. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde personen die op de stockfoto’s in het magazine Proef& van Gall & Gall staan afgebeeld. Jong, onbezorgd en vrolijk lachend, maar zonder enige kennis van zaken. Proevers met een handicap.

Daarom doen die foto’s en mensen mij altijd denken aan de foto’s bij sommige advertenties achterin de Kampioen. Het blad dat zowel de meeste abonnees als de minste lezers van Nederland heeft, omdat het bij veel ANWB-leden nog in de verpakking in de oud papierbak verdwijnt. Op de advertentiefoto’s voor sta-op-stoelen, trapliften en scootmobielen staan louter goed uitziende en blij lachende senioren. Terwijl het feit dat je door een handicap nauwelijks overeind kunt komen, of niet meer zelfstandig de trap of de straat op kunt toch geen reden tot vrolijkheid is.

Mij zult u bij die door vineus oorlogsgeweld getroffen en uiteengerukte wijnschappen niet meer aantreffen. Ik koop mijn wijnen wel op de veiling of bij een traditionele wijnhandelaar met enig geografisch besef. Zo een die weet dat En Rémilly een van de beste premier cru wijngaarden voor witte wijn in Saint-Aubin, een gemeente in het zuidwesten van de Côte de Beaune is. Wijn mag gerust enig niveau hebben en desnoods een tikje elitair zijn....



Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl

  • Lid van de F.I.J.E.V. (Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains des Vins et Spiritueux) www.fijev.com