COLUMN december 2007

Supercijfers

Column Frank Jacobs

Ze zijn weer verschenen, de jaarlijkse koopgidsen voor wijn in – vooral – het supermarktkanaal. Vol met wijnen die liefst goedkoop en toch lekker zijn, althans dat is de bedoeling. Maar liefst 75% van alle wijn wordt in Nederland immers in de supermarkt gekocht, zo lezen we regelmatig in allerlei artikelen over dit onderwerp. Zelf zeg ik dit ook al jaren en ik vertel er dan meestal bij dat die wijn in de supermarkt ook nog eens voor driekwart wordt aangeschaft door vrouwen. Exact de reden waarom de gemiddelde prijs voor wijn in het supermarktkanaal zo bespottelijk laag blijft, want de Nederlandse huisvrouw is natuurlijk zuinig! Recentelijk opende ik met het noemen van dit percentage nog een artikel over wijnveilingen in dit blad – Perswijn 2007-4, pagina 17.
Naar aanleiding van die openingszin ontving ik een e-mail van Robert Handjes, niet alleen marketing en brand manager van de Dirkzwager Groep, maar ook mijn collega-docent aan De Wijnacademie. Hij is het geheel oneens met dit genoemde percentage, noemt het een hardnekkig misverstand en staaft dit met enig cijfermateriaal. De totale wijnafzet in Nederland bedroeg in 2006 ongeveer 420 miljoen liter, waarvan 225,6 miljoen liter werd afgezet in de supermarkt. Hetgeen dus een percentage van ‘slechts’ 54 betekent. Van deze beide getallen bestaat immers een redelijk exacte kennis. Enerzijds op basis van de afdracht van accijnzen, anderzijds op basis van de marktgegevens van het onderzoeksbureau ACNielsen.
Op de rest moet hij, vanwege het ontbreken van harde cijfers, wat schattingen los laten. In zijn optiek zorgt de slijterij en wijnhandel voor een afzet van nog eens 13%. Dat betekent dat er nog 33% van het totale volume overblijft, te verdelen over kanalen waarover je in dit verband zelden iemand hoort, maar waar klaarblijkelijk toch aanzienlijke volumes wijn worden verkocht. Uiteraard is er op de eerste plaats de horeca, waarvoor de schattingen voor het aandeel in de wijnverkopen uiteenlopen van 15 tot 20 procent. Dan zijn er de zogenaamde zelfbedienings- groothandels, waarvoor zo ongeveer elke Nederlander wel een pasje bezit. Geschat aandeel 10%. Daarnaast zijn er voor de laatste 3 à 8 procent ondermeer nog de warenhuizen – denk bijvoorbeeld aan de Hema , die nogal wat wijn verkoopt – de rechtstreekse verkoop door importeurs aan particulieren, de wijnclubs, de postorderbedrijven, de wijnveilingen, het internet en de rechtstreekse en officiële import door particulieren. Wat overigens altijd buiten alle cijfers blijft, is de wijn die, in de caravan of in de kofferbak, mee wordt genomen na de vakantie. Iedere Nederlander mag immers probleemloos 120 flessen meenemen vanuit een land dat ook lid is van de Europese Unie. Nu zal natuurlijk lang niet iedereen dat maximum meenemen, maar gezien de enorme hoeveelheid Nederlandse caravans die door Europa gesleurd wordt, kan de hoeveelheid meegebrachte wijn nog aardig oplopen. Tja, dat is toch een heel ander perspectief. Niet driekwart, maar slechts iets meer dan de helft van alle wijn komt uit de supermarkt. Hetgeen dus eveneens betekent dat bijna de helft van alle wijn niet voor een gemiddeld bedrag van € 2,62 per fles wordt verkocht. Nog altijd geen supercijfers, maar er gloort toch enige hoop aan de einder van het Nederlandse wijnlandschap…

Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl