COLUMN maart 2010

Lafite

Column Frank Jacobs

Maar liefst 363.000 Hongkong dollar, een slordige 34.000 euro, bracht een fles Château Lafite-Rothschild 1982 eind januari op tijdens een veiling in het luxueuze Mandarin Oriental Hotel. Dat was bijna tweemaal de toch al niet zuinige estimate. Toegegeven, het ging om een impériale, een fles met een inhoud van 6 liter. Maar toch, omgerekend is dat nog altijd 4250 euro voor een standaardfles. Wat is dat toch, die fascinatie van vermogende Aziatische wijnliefhebbers in het algemeen en Chinese wijnfreaks in het bijzonder voor Lafite? Hoe komt het toch dat Lafite veel hogere prijzen opbrengt dan Latour, Margaux, Mouton en Haut-Brion, de andere vier Premiers Crus Classés? Sterker nog, hoe is het in vredesnaam mogelijk dat Carruades de Lafite, de tweede wijn van het château, die vier op deze markt in prijs – maar zeker niet in kwaliteit – zelfs naar de kroon steekt en soms al overvleugelt?
Velen hebben al geprobeerd dit mysterie te verklaren: Château Lafite wordt als eerste genoemd, en staat dus bovenaan, in de historische classificatie van 1855. Lafite zou in het Mandarijn makkelijker uit te spreken zijn dan de namen van de andere eerste crus. China is een zeer imagogevoelige markt, waar Lafite eerder dan zijn concurrenten aanwezig was, waardoor de naam Lafite inmiddels een magische klank heeft.
Allemaal leuk en aardig, maar een echte verklaring lijkt moeilijk te geven, behalve die van een vorm van volslagen irrationaliteit.
Financiële experts claimen dat extreem rijke Chinezen momenteel graag investeren in topwijnen, mede ingegeven door de toenemende angst voor inflatie op het Chinese vasteland. Maar de Chinezen zijn op wijngebied niet louter verzamelaars of lange termijn investeerders. Ze kopen vooral om de wijnen te drinken. Dat lijkt in eerste instantie verbazingwekkend, want de smaak van een Lafite uit een goed jaar, met zijn elegantie, verfijning en subtiele nuances, kortom met meer finesse dan kracht, past totaal niet bij de smaak van de verschillende keukens uit de culinair belangrijkste delen van het voormalige keizerrijk, met zijn kruidige, zoete of zure elementen. Maar daar gaat het de Chinezen dan ook niet om. Nee, een fles Lafite op je tafel geeft naar anderen het signaal af dat je het gemaakt hebt. De wijn is het ultieme statussymbool.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hongkong steeds belangrijker wordt als veilinglocatie. Tientallen wijnveilingen vonden er in 2009 plaats. Noem ze maar op, Acker Merrall & Condit, Zachys, Sotheby's, Christie's, Bonhams, allemaal hielden ze een of meer veilingen in Hongkong. Het is slechts een kwestie van tijd dat Hongkong steden als New York en Londen voorbijstreeft en mondiaal de leidende positie zal innemen op het gebied van wijnveilingen. Mede door dit alles is Domaines Barons de Rothschild, het moederbedrijf van Lafite, in samenwerking met een Chinese partner, begonnen met de ontwikkeling van een wijngaard van 25 hectare op het schiereiland Shandong, zo’n 800 kilometer ten noorden van Shanghai. De wijnen zullen straks alleen op de Chinese markt gedistribueerd worden. Tja, bankiers in hart en nieren, die Rothschilds. Laat die maar schuiven…



Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl

  • Lid van de F.I.J.E.V. (Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains des Vins et Spiritueux) www.fijev.com