COLUMN augustus 2008

Weinkaartfautjes

Column Frank Jacobs

In 1994 nam Perswijn het initiatief voor de jaarlijkse toekenning van een prijs voor de beste wijnkaart van Nederland. Vanaf 1999 werd de wedstrijd georganiseerd in samenwerking met het horecavakblad Misset Horeca. Doel van deze wedstrijd was de bevordering van de kwaliteit van de wijnkaart in het Nederlandse restaurant. Helaas zijn de beide bladen een aantal jaren geleden met deze wedstrijd gestopt. Helaas ja, want de afgelopen periode merkte ik op een aantal verschillende momenten dat er nog altijd heel wat schort aan veel Nederlandse wijnkaarten en dat er nog steeds veel werk aan de wijnkaartwinkel is.
De eerste keer was tijdens een van mijn gastcolleges aan de Cas Spijkers Academie. Op deze, dit jaar gestarte, opleiding voor culinair toptalent volgen jonge koks een dag in de week trainingen, workshops en colleges in allerhande werkprocessen en competenties, terwijl ze de rest van de week werkzaam zijn in gereputeerde restaurants. Naast de naamgever is daarvoor een grote groep, op verschillende terreinen gespecialiseerde, gastdocenten aangetrokken. Tijdens het gastcollege over de wijnkaart bleek mij weer eens hoe lastig het is voor mensen die daar niet echt op gespitst zijn om fouten uit een daarvoor speciaal uitgekozen wijnkaart te halen; eentje die er namelijk bomvol mee stond. Het opsporen van fouten op de wijnkaarten van de restaurants van elkaar, die gelukkig veel minder met grote blunders gelardeerd waren, leverde daarna nog meer problemen op. Natuurlijk, ik hoor het u al zeggen, dit zijn inderdaad studenten en geen doorgewinterde professionals en bovendien zijn het aankomend chef-koks en geen gelouterde sommeliers.
Maar ook bij die groep van vakmensen kan het af en toe flink misgaan. Op mijn website staat onder het kopje consultancy: Voor een aantal restaurants houd ik regelmatig hun wijnkaart eens kritisch tegen het licht. Niet alleen wat betreft eventuele spelfouten in de wijnnamen, maar ook adviseer ik inhoudelijk met betrekking tot de kwaliteit van het aanbod, de selectie en de prijsstelling op de wijnkaart. Nou dat is af en toe een flinke klus, kan ik u verzekeren. Zeker ook met betrekking tot de spelfouten op de wijnkaart. Je zou denken: wat is er makkelijker dan een naam overschrijven van een etiket? Het blijkt echter een lastige opgave te zijn, vooral waar het accenttekens en verbindingsstreepjes betreft, maar regelmatig ook voor de namen van wijnen, herkomstgebieden en gemeenten. En denkt u nu vooral niet dat deze fouten alleen voorkomen bij restaurants van het niveau “Friet van Piet”. Nee, ook op kaarten van restaurants die gelauwerd zijn met een of meerdere Michelinsterren kan ik regelmatig met het rode potlood aan de slag.
Het is opvallend dat die fouten ook voorkomen op kaarten waaraan toch echt veel aandacht is besteed. Mijn vraag en tegelijkertijd advies aan de Nederlandse restaurateurs is dan ook: Waarom die kaarten niet laten checken door een corrector, iemand die het taalgebruik vakkundig beoordelen kan? De kosten daarvoor niet maken, is absoluut een vorm van verkeerde zuinigheid. Wijnkaarten met daarop fraaie, maar foutief gespelde, wijnen zijn immers te vergelijken met diezelfde fantastische wijnen die door een vieze kurksmaak worden verpest.

Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl