COLUMN augustus 2012

Zeiksnor

Column Frank Jacobs

Mensen die mij een beetje kennen weten het. Ik kan de volledige naam van I.G. niet uit mijn mond krijgen. Sterker nog, ik krijg zelfs spontaan eczeem als iemand zijn naam in mijn bijzijn noemt. En u merkt het nu ook, ik krijg zijn naam niet eens uit het toetsenbord van mijn computer.
Nimmer heb ik een connectie- of vriendschapsverzoek op LinkedIn of Facebook geweigerd. Op de beide verzoeken van I.G. na. Met hem wil ik absoluut geen zakelijke of vriendschapsband hebben, zelfs geen virtuele.
Hoe heerlijk was daarentegen de ontmoeting een tijdje geleden met twee studenten op de boekenafdeling van de hoofdstedelijke Bijenkorf. Zij spraken bij een stapeltje boeken over ‘die Nederlandse wijnboer in Frankrijk’. In een referaat van een minuut of tien heb ik hen daarna eens helder uit de doeken gedaan hoe de vork wat dat betreft echt in de steel zit. Zij zijn voor eeuwig genezen, ik weet het zeker.
Waar komt die aversie tegen I.G. bij velen binnen de wijnwereld – ik ben absoluut niet de enige – toch vandaan? Veel wijnprofessionals zien hem minimaal als een niet serieus te nemen vineuze nar, beschouwen hem als een poseur of bestempelen hem ronduit als een charlatan. Het heeft uiteraard alles te maken met de bepaald niet altijd even geloofwaardige erupties van deze zelfverklaarde wijnmaker. Erupties die slechts ten doel hebben zichzelf en de door hem verkochte wijnen in de publiciteit brengen. Iets wat bij de veelal slecht geïnformeerde en kritiekloze media, die zijn persberichten slikken als zoete koek, dus regelmatig lukt. Een paar voorbeelden.
Zo kwam hij enige jaren geleden met een laagalcoholische wijn op de markt. Naar eigen zeggen had hij, na vijf jaar studie, een in de wijnbouw gebruikt systeem herontdekt en aangepast. Al snel bleek dat de wijn niet uit zijn eigen kelder afkomstig was, maar uit die van La Colombette van François Pugibet in de Languedoc. Daar produceerde men onder eigen naam al jaren een wijn met een laag alcoholpercentage middels omgekeerde osmose. Dan weer heeft hij bij Lloyd’s de gok boven zijn druipsnor verzekerd voor vijf miljoen euro. O ja, en voor hoe lang dan? Een uurtje? Een kwartier? Voldoende in elk geval voor een nieuwe portie publicitair gebakken lucht.
Onlangs was er weer gedonder rond de witte huiswijntest van Kassa. Een cameraploeg van de VARA reist speciaal af naar het château van wijnhandelaar I.G. om daar witte huiswijnen te proeven. En welke wijn wint? De huiswijn van Albert Heijn, het bedrijf dat ook een serie wijnen van I.G. verkoopt. Een aantal wijnen van concurrerende supermarkten wordt compleet afgefakkeld. Louter toeval natuurlijk.
Recent fuseerde I.G. volgens een persbericht met Baarsma. Fuseren? Wij noemen dat gewoon een overname. Tja, op het debiteren van soms weliswaar gortdroge, maar wel feitelijke juistheden is I.G. nu eenmaal lastig te betrappen.
Een ding kan hij wel goed, ik moet het eerlijk toegeven. Reclamejingletjes schrijven. Vooral het deuntje voor Sperti aambeienzalf is een hoogtepunt uit zijn oeuvre. Misschien dat ik daarom zo’n jeuk van hem krijg…



Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl

  • Lid van de F.I.J.E.V. (Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains des Vins et Spiritueux) www.fijev.com