COLUMN augustus 2015

Thé

Column Frank Jacobs

Nee, nee, kijk nog een keer. Er staat geen thee. Ik heb helemaal niets met thee en drink het dan ook nooit. Dit ondanks allerlei theesommeliers en andere liefhebbers die me er tevergeefs van proberen te overtuigen dat al die verschillende theeblaadjes dranken kunnen voortbrengen die soms minstens zo complex zijn als de fraaiste wijnen gemaakt van de meest edele druivenrassen afkomstig uit de allerbeste wijngaarden.

‘Deze is voor iedereen die passie heeft en die voor passie gaat,’ dichtte de recentelijk overleden Thé Lau in Iedereen is van de wereld (en de wereld is van iedereen), een van zijn meest succesvolle nummers. ‘En ik hef het glas op jouw gezondheid,’ is een andere regel uit datzelfde lied. De frontman van The Scène, die zeer regelmatig gesignaleerd werd met een glas rode wijn onder handbereik, zong het met zijn karakteristieke stem, rauw en hees. ‘Een stem als vaten rollend in een kelder,’ hoorde ik iemand in de dagen na zijn overlijden op de radio zeggen.

Thé dus en geen thee. En vooral: passie! Want dat is iets dat ongelooflijk belangrijk is voor iedereen die professioneel bezig is met de, in elk geval volgens mij, meest intrigerende en, als alles lukt en alles meezit, mooiste en meest complexe drank van de wereld. Of je nu schrijft over wijn, doceert over wijn, handelt in wijn, of wijn maakt. Je moet oprechte en eerlijke liefde voor het product hebben. Zonder passie voor wijn wordt het anders echt helemaal niets.

Als je wijn verkoopt dien je niet alleen voldoende kennis bezitten om je klanten het een en ander te kunnen vertellen en hun vragen te kunnen beantwoorden, maar moet je, in mijn optiek, daarnaast vooral ook intrinsiek enthousiasme voor het product uitstralen. Hoe leuk is het voor een echte wijnliefhebber immers niet om even lekker met een wijnverkoper, die in zijn hart een medeliefhebber en medewijnhobbyist blijkt te zijn, over de diverse wijnen in de winkel en de mogelijke aankoop te kletsen. Met als bijkomend voordeel voor de wijnhandelaar in kwestie, dat de klant door die getoonde en gedeelde wijnpassie met net wat meer, betere, of duurdere wijnen de winkel uitstapt dan hij anders zou hebben gedaan.

Als die liefde voor wijn er niet is kan de verkoper beter andere dingen gaan verkopen. Schoenveters, strokarton, autobanden of hamburgers bij McDonald’s bijvoorbeeld. Daarbij is een basale kennis van het product namelijk meer dan voldoende en is passie voor hetgeen je verkoopt bepaald geen allereerste vereiste.

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik zowel in Nederland als in het buitenland veel oprecht gepassioneerde wijnprofessionals ken. Wijnjournalisten, wijndocenten, wijnhandelaren en wijnproducenten. Het enthousiasme dat er soms af spat is inspirerend om te zien en te ervaren. Passie is ronduit geweldig! Behalve natuurlijk wanneer een vos de passie preekt. Iets dat helaas, evenals in de grotemensenwereld, ook in het kleine wijnwereldje regelmatig voorkomt. Want als de wijnvos de passie preekt, boer let op je flessen...



Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl

  • Lid van de F.I.J.E.V. (Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains des Vins et Spiritueux) www.fijev.com