COLUMN oktober 2010

Le marketing

Column Frank Jacobs

Medio jaren zeventig van de vorige eeuw zette ik mijn eerste voorzichtige stappen in de wijnwereld. In die tijd speelde Frankrijk als wijnland nog de eerste viool. Wat zeg ik? Frankrijk was eerste concertmeester en chef-dirigent tegelijk! Mijn eerste vineuze ontdekkingen waren dan ook vrijwel zonder uitzondering Frans. Nog altijd laten die eerste indrukken op wijngebied hun invloed gelden, want mijn wijnvoorraad is tot op de dag van vandaag grotendeels Frans.
De afgelopen week verschenen de nieuwste wijnimportcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Daaruit blijkt dat in Nederland voor het zesde jaar op rij minder wijn uit Frankrijk werd ingevoerd. Weliswaar blijft Frankrijk met 28 procent van de invoer nog altijd onze belangrijkste wijnleverancier, maar het terreinverlies voltrekt zich in een duizelingwekkend tempo. Vlak voor de eeuwwisseling bestond de Nederlandse wijnimport nog voor bijna de helft uit Franse wijn en een kwart eeuw eerder, in de tijd dat ik met wijn drinken begon, moet dat ergens in de buurt van de 75 procent hebben gelegen. Wat is er misgegaan? Waar heeft Frankrijk de boot gemist? Aan de gemiddelde wijnkwaliteit kan het niet liggen en Frankrijk produceert tegenwoordig ook legio toegankelijke wijnen voor een breed publiek. Natuurlijk heeft het te mede maken met het appellation contrôlée systeem dat voor veel consumenten te ingewikkeld is. Maar zijn de benamingen van veel Duitse wijnen dan zo gemakkelijk te begrijpen voor de gemiddelde consument? Toch is juist Duitse wijn met een opmars bezig. Heeft het te maken met het feit dat de moderne consument snel duidelijke informatie, bijvoorbeeld over het druivenras, van het etiket wil aflezen, zoals bij veel wijnen uit bijvoorbeeld Chili en Zuid-Afrika het geval is? Aan die wens komen veel Franse Vins de Pays ook tegemoet.
Nee, ik denk dat de Franse wijnbouw de afgelopen jaren steeds meer het contact met de Nederlandse – en mondiale – consument is kwijtgeraakt. Wijn is een dagelijks verbruiksartikel geworden en de wijndrinkers bestaan niet louter meer uit notabelen. Die tijd is voorbij, zowel gebruiker als product zijn gedemocratiseerd.
Frankrijk heeft moeite een heldere boodschap over te brengen. Dat was vroeger ook niet nodig, de wijndrinker vroeg toch wel om Franse wijn. Maar de wereldwijde concurrentie van tegenwoordig vraagt om een andere aanpak. Er dient een boodschap gecommuniceerd te worden. Ja, inderdaad, marketing noem je dat ook wel. Wijn en marketing hebben lang op gespannen voet gestaan. Zeker in Frankrijk, waar een bekende wijnproducent ooit stelde: “Marketing is het verkopen van rotzooi aan idioten.” Maar de marketeers zijn met de snelheid van het licht de wijnwereld binnengedenderd. Ook de Fransen zullen overstag moeten, en snel ook, want anders verliezen ze niet alleen de slag, maar ook de totale oorlog. Men zal de rijen moeten sluiten en gezamenlijk moeten optrekken om het verlies in marktaandeel tot stilstand te brengen. Arm Frankrijk, dat wordt een zware opgave in een land waar samenwerking binnen een dorp vaak al een probleem, samenwerking binnen een appellatie een ramp en samenwerking binnen een regio een drama is…



Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl

  • Lid van de F.I.J.E.V. (Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains des Vins et Spiritueux) www.fijev.com