COLUMN oktober 2014

Taal virtuoos

Column Frank Jacobs

De afgelopen paar maanden maakte ik drie trips naar Duitsland, waar ik niet alleen een paar, in de beste zin van het woord, traditionele en gerenommeerde Duitse Weingüter als Robert Weil en Rebholz bezocht, maar ook kennis maakte met een flink aantal jonge en nog onbekende producenten.

Hoe interessant en leuk het ook is de toppers te bezoeken en samen met de wijnmaker de wijnen te proeven, toch maakten tijdens die reizen naar de Pfalz, Rheinhessen, Rheingau, Mittelrhein, Nahe en Mosel enkele ontmoetingen met jonge nieuwkomers een minstens even grote indruk op me.

Het zijn veelal dertigers, sommigen van hen zijn zelfs nog voor in de twintig, die het bedrijf van hun ouders hebben overgenomen en het besluit namen het totaal anders te gaan doen. Ze werken vaak biologisch of biodynamisch en hebben een open blik naar de mondiale wijnwereld. In tegenstelling tot hun ouders, die bij wijze van spreken hun geboortedorp nog nooit uit zijn geweest, hebben ze reizen gemaakt naar, en stage gelopen of gewerkt in, wijngebieden in bijvoorbeeld Australië en Zuid-Afrika. Ze zijn ook open naar elkaar, komen regelmatig samen, wisselen ervaringen uit en proeven – zeer kritisch – elkaars wijnen. Soms zijn er zelf officiële samenwerkingsverbanden met een bepaalde doelstelling opgezet die namen dragen als Wurzelwerk & Winzers Beitrag of Der Klitzekleine Ring & Bergrettung.

Experimenten worden absoluut niet geschuwd. Trial and error is daarbij veelal het devies. Met druivenrassen die niet traditioneel zijn voor het betreffende wijngebied, met het uitruilen van druiven afkomstig uit verschillende wijnstreken en zelfs landen om daar op verschillende plekken een wijn van te maken, met plantrichtingen, zoals de zogenaamde querterrassen in plaats van een verticale plantrichting op de helling, met een spontane vergisting waarbij de natuur zoveel mogelijk haar gang mag gaan, met het vergisten van de druiven in, uit Portugal afkomstige, amfora’s. De prijzen voor die experimentele wijnen zijn in een enkel geval bepaald ambitieus te noemen. Maar uiteindelijk komt dat ook allemaal vanzelf op zijn pootjes terecht. De markt zal bepalen in hoeverre sommige prijzen ook realistisch zijn.

Al deze ontwikkelingen geven het wijnland Duitsland een extra dimensie en maken het nog interessanter dan het al was.

Dat er zich daarnaast klaarblijkelijk ook taalvirtuozen onder de jonge Duitse Winzer bevinden zou ik hier misschien niet eens moeten vermelden. Maar vooruit, een zesentwintigjarige wijnmaker uit Lambsheim in de Pfalz creëerde dit voorjaar een nieuwe cuvée, gemaakt van portugieser en dornfelder. Inmiddels wordt de wijn niet alleen goed verkocht, maar heeft hij zelfs internationaal de aandacht getrokken. Of dat met de geweldige kwaliteit van de wijn te maken heeft, waag ik echter te betwijfelen. Ik denk dat de oorzaak daarvan eerder van doen heeft met het etiket en vooral de suggestieve en ‘welluidende’ naam van de wijn die het creatieve genie assembleerde uit de namen van de beide druivenrassen die aan de wijn ten grondslag liggen.

Ik ben benieuwd of u over zoveel Duitse taalvirtuositeit beschikt dat u de naam al meteen kunt raden. Anders misschien toch maar even googelen.



Frank Jacobs
Snelleveldstraat 52
1107 VW Amsterdam
tel: 020-6978347
fax: 020-6978347
mobiel: 06-54622112
e-mail: fjacobs@wxs.nl
Internet: www.winepeptalk.nl

  • Lid van de F.I.J.E.V. (Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains des Vins et Spiritueux) www.fijev.com